Geschiedenis Fred de la Bretoniere

Geschiedenis

Door het toenemende succes van de Fred de la Bretonière producten zag in het jaar 2000 ontwerpstudio Studio Fred de la Bretonière het levenslicht. Naast de gelicentieerde Fred de la Bretoniere collecties gebruikt het Studioteam zijn ontwerpkwaliteiten en grote aanwezige vakkennis o.a. ook voor de collecties van Jaguar Shoes, Pall Mall en Succes. Niet te vergeten zijn de succesvolle SHABBIES een productconcept van Studio Fred de la Bretoniere.
Het handschrift

In zijn eerste ontwerpen gebruikte Fred plantaardig gelooid leer dat er, door het te gebruiken, steeds mooier uit gaat zien. Nog steeds zien we deze nonchalance en robuustheid terug in zijn ontwerpen; ontwerpen met oog voor detail. Elk ontwerp heeft een ziel. En iedereen die deze comfortabele ontwerpen draagt en gebruikt, kan daar zijn eigen ziel aan toevoegen.

For every sole a soul
Mijn schoenen en tassen zijn ontworpen om je beter te voelen, met elke stap die je zet. De producten gaan een eigen leven leiden door je persoonlijkheid erin te leggen. Ze moeten een deel van jezelf worden. Net als een spijkerbroek die, naarmate hij meer is gedragen, steeds dierbaarder wordt.
Fred de la Bretonière

Het handschrift van Fred is in al zijn ontwerpen terug te vinden. Van klassiek, elegant, casual, modieus tot sportief. Het kenmerkt zich als tijdloos, sympathiek en bijna klassiek.

Geschiedenis

1970
Fred de la Bretonière (1944) begon in 1970 in de Sint Luciënsteeg in Amsterdam zijn eerste winkel. Hier verkocht hij schoenen, riemen en accessoires van grof plantaardig leer. Hij gaf zijn eigen naam aan de ontwerpen. En binnen korte tijd werden dit gewilde artikelen bij trendsetters in Amsterdam en de rest van Nederland.

De vlechttas en -riem waren Freds eerste ontwerpen: ‘Ik maakte deze in mijn atelier aan de Spuistraat voor andere winkels. Doordat de deur van mijn kleine atelier vaak open stond, liepen mensen vanzelf naar binnen. Zo ontstond vanuit dit atelier een winkel waarin iedereen kon zien hoe alles gemaakt werd. In het begin wist ik niets van leer en dat bleek achteraf mijn voordeel. Voor sluitingen ging ik bijvoorbeeld naar de ijzerwinkel in plaats van een fourniturenzaak. Het liep storm…’

1971
De eerste schoenen waren klompen die werden gemaakt volgens het ‘klaar-terwijl-u-wacht principe’. Met onderstellen van klompen, twee leesten voor de schacht en de voet van de klant, maakt Fred à la minuut ‘maatklompen’. De klant zette zijn voet op het onderstel en Fred spijkerde daar ter plekke de schacht op vast.

1972
Bekend in binnen- en buitenland om de naturel-look: ‘Ik toonde mijn collectie in Parijs bij de Prêt à Porter. Ik was doodzenuwachtig en de enige Nederlander. Het was een groot succes: ik heb over de hele wereld verkocht. Wat ik deed lijkt nu zo gewoon, maar toen was dat revolutionair. Ik gebruikte plantaardig gelooid leer, dat er tijdens het gebruik steeds mooier uit ging zien, het kreeg een mooi donker patina.’

1975
De gehele collectie in felle kleuren, vooral cyclaam, turkoois, kobaltblauw en rood. ‘Kleur was nergens te krijgen. Er waren hoogstens wat van die pastelkleurige tinten. Dus ben ik het zelf maar gaan maken: schoenen, tassen en riemen in keiharde kleuren. Ik dacht: ik zie wel. Het bleek een rage te worden, omdat ik de enige was. De winkel werd overspoeld, maar het werd al snel nagevolgd.’

Op dat moment begon zijn succesvolle carrière als ontwerper. In 1976 werd hij uitgeroepen tot beste schoenen- en tassenontwerper van Nederland. Door zijn creativiteit werd de naam Fred de la Bretonière snel een begrip in de modewereld.

1976 – 1980
Collecties gebaseerd op Spaanse laarzen. ‘De vorm trok me aan: die echte Spaanse laarzen, goodyear gemaakt (van binnen en buiten genaaid), hebben een soort robuuste klassiekerigheid. Ik liet de Spaanse stiksels en krullen weg, gebruikte mijn eigen leer en varieerde de lengte van heel korte enkellaarsjes tot laarzen op de knie. Uiteindelijk liet ik zelfs in Spanje, op die manier, schoenen maken. Een Hollandse schoen met een Spaanse-laars-leest en maakwijze; dat was heel bijzonder.’

1980
Hoogfront instappers voor dames. ‘Het leek zo simpel: ik wilde een instapper maken, die hoger was dan de gemiddelde instapper, maar zonder hulpmiddelen zoals een ingezet stukje elastiek. Dat moest kunnen door het patroon te veranderen. Ik heb bij de fabrikanten echt stevig moeten doordouwen, maar toen was het ook gelukkig in één klap mode.’

1982
Omdat zijn producten echter gretig aftrek bleven vinden in heel Nederland, ging Fred de la Bretonière in 1982 een zakelijke verbintenis aan met René Brands en diens handelsonderneming Estral. Deze samenwerking resulteerde in een verdere groei van de verkoop van de Fred de la Bretonière producten.

Inmiddels zijn er 7 eigen winkels in Nederland. Deze zijn gevestigd in Amsterdam, Utrecht, Haarlem, Den Haag en Den Bosch en wordt het merk Fred de la Bretonière bij meer dan 150 verkooppunten in Nederland verkocht. Fred de la Bretoniere ontwerpt zowel dames- als herencollecties schoenen, tassen en kleinlederwaren en heeft sinds 2000 ook een eigen schoenencollectie voor kinderen ‘Fred de la Bretoniere for Kids‘.

Dat Nederland trots is op zijn ontwerper, blijkt uit de interesse die er voor zijn ontwerpen bestaat bij verschillende musea in Nederland. Het Haags Gemeentemuseum, het Utrechts Textielmuseum en het Nederlands Leder en Schoenen Museum te Waalwijk hebben ontwerpen van hem toegevoegd aan de vaste collectie. En hij was prominent aanwezig tijdens de tentoonstellingen ‘Mode – Kleren – Mode’ in het Stedelijk Museum te Amsterdam (januari – maart 1980), ‘couture locale’ in het Amsterdams Historisch Museum (oktober 2000 – januari 2001) en afgelopen jaar nog op de expositie ‘Wie de schoen past’ in het Museum de Koperen Knop te Hardinxveld-Giessendam (maart – juni 2004)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>